Na 6 maanden weer terug in Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Tsjeard en Jannie Halbersma en Bouwma - WaarBenJij.nu Na 6 maanden weer terug in Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Tsjeard en Jannie Halbersma en Bouwma - WaarBenJij.nu

Na 6 maanden weer terug in Cairns

Door: Tsjeard en Jannie

Blijf op de hoogte en volg Tsjeard en Jannie

02 April 2010 | Australië, Cairns

Hallo allemaal,

Zoals de titel al aangeeft zijn we voor ons weer, waar het allemaal begon een halfjaar geleden. We hebben de laatste maand erg veel gedaan. Het eerste deel hebben jullie kunnen lezen, onze tijd in Tasmanie.

Wij zijn in 11 dagen van Melbourne naar Cairns gegaan en via de grote victoriaanse woestijn.

Op 19 maart, zijn we aan een drie daagse tour begonnen richting
Adelaide. Deze route bracht ons langs een van de mooiste routes langs de kust die de wereld rijk is, de Great Ocean Road.
Helaas was het weer de eerste dag niet geweldig maar ondanks dat hebben we van elk moment kunnen
genieten. We waren met een groep van 20 backpackers onderweg wat altijd gezellig is. Met name een
wat oudere reizigster uit Wales was echt hilarisch, daar hebben we veel mee opgetrokken. Het was echetr wel veel rijden maar de stopjes, onder andere de twaalf apostelen, waren zeker de moeite waard. Ook het koken met zijn allen en het biertje in de avond was geslaagd.

Op 21 maart, de lente begint, en voor ons de dag dat we in Adelaide aankomen. We worden rond 6 uur in de avond gedropt bij ons hostel. Aangezien de afgelopen dagen de wekker rond 5.30 in de ochtend ging zijn we wel toe aan wat slaap, ach ja we worden dan ook ouder he!. De vrije dag in Adelaide is goed besteed, niet veel gedaan en zelfs op een gegeven moment maar waterfietsen gehuurd, je moet toch wat. De volgende dag hebben we een wijntour gedaan, het werd steeds drukker en gezelliger in de bus!! Voordat we gingen lunchen hadden we al drie wijnproeverijen bezocht en aangezien er maar een bakje is waar je de wijn uit kan spugen werd het meeste, gewoon opgedronken. De lunch bestond uit een bbq met heerlijk kangaroo vlees!!

Het is dan 24 maart en de wekker gaat weer vroeg in de ochtend, 5.15 omdat we om 6.00 opgepikt zullen, worden voor de 6 daagse rock patrol. Het Australische half uurtje wordt ook nu weer toegepast en om 6.30 zitten we in de bus.
De eerste dag is het met name rijden, rijden en nog eens rijden. We hebben zo'n 900 kilometer te rijden die dag. We komen dan
in de avond aan in Cooper Pedy. Een klein stadje dat bestaat uit mensen die proberen rijk te worden van de Opal industrie. De 1 vindt een fortuin de ander investeert alles en raakt alles kwijt. 'S avonds lekker pizza gegeten met zijn allen en dan nog even naar de Pub! De volgende ochtend een tour gedaan door de mijn en ook wij hebben geprobeerd rijk te worden door in de grond te wroeten, helaas alleen maar CRAP!!

Officieel zouden we 2 dagen in Cooper Pedy blijven maar aangezien daar niet veel te beleven valt besluiten we die middag nog verder te rijden en in de middle of nowhere te camperen. Hiermee besparen we ons een dag later weer 400 kilometer en hebben we meer tijd bij Uluru (Ayers Rock). De bushcamping was echt geweldig je bent echt klein en nietig in het grote landschap, dat bestaat uit rood zand en een paar boompjes en voor de rest is het, het terrein van de beesten.

We koken met zijn allen en hebben een biertje bij het kampvuur een ultieme ervaring. We slapen 's avonds onder de sterren in een swag. Dit is in feite een slaapzak om je slaapzak. Alleen dan van steviger materiaal en op de bodem ligt een klein matrasje, echt heerlijk om op die manier te slapen. Dit is ook de manier zoals de echte outback mensen kamperen.

De volgende morgen, 4.45 in de ochtend de boel weer inpakken en op naar Uluru. Daar komen we iets na eenen aan. Samen geluncht een uurtje vrij gehad, goed besteed in het zwembad om even af te koelen. De temperaturen lagen rond de 38 graden wat hier dan nog redelijk koel is. Die middag nog een wandeling gemaakt rond de grote rode Rots. Onze gids weet erg veel van de aboriginal cultuur deels omdat hij ook direct contact heeft met sommige mensen binnen de community. Sowieso weet hij erg veel over de natuur en cultuur van Australie en hij weet dit op een intrigerende manier over te brengen op de groep. Op een gegeven moment zaten we met zijn 21' en op de grond aandachtig te luisteren en we waren net kleine kinderen die gespannen en aandachtig naar een meester of juf kunnen luisteren. We hadden hier nog uren kunnen zitten te luisteren, je voelde de verhalen gewoon uit de rots komen, echt geweldig. Na de wandeling gaan we naar een lookout waar we genieten van een zonsondergang. Dit is de eerste keer dat we een zonsondergang bekijken waar we met de rug naar de zon toe staan. Als je geluk hebt gaat de zon onder zonder een wolkje in de buurt. Dit geeft de mooie rode kleur aan de rots, helaas waren er wat wolken maar dit mocht de pret niet drukken. We hebben heerlijk wat chips, toastjes, crackers en een biertje genuttigd, bijzonder om mee te maken.

De volgende dag mogen we uitslapen tot zeven uur, dit was erg lekker. Vandaag gaan we naar de Olgas. Een andere rotspartij in de buurt van Uluru. Hier hebben we weer een wandeling met de nodige verhalen van de gids. Het is een heel ander iets dan Uluru maar ook zeer de moeite waard. Die middag maken we de wandeling af die we de vorige dag zijn gestart. Hier lopen we rond de grote rode rots, Uluru. Een redelijke pittige opgave als je in de hitte van 38 graden moet lopen.
's avonds een lekkere barbeque dat na een zware wandeling altijd lekker is. Ook die avond nog gezellig gezeten en niet al te laat kruipen we in onze Swag.

De volgende morgen is het weer inpakken en wegwezen. Vandaag staat de trip naar de Kings Canyon op het programma. Zo'n 300 kilometer te rijden en we komen dan net na eenen aan en hebben eerst lunch. We hadden voor vanmiddag een wandeling door de canyon gepland maar omdat het te warm is doen we dat de volgende morgen. Nu hebben we de hele middag vrij en ook nu springen we weer in het zwembad. Dit was weer erg gezellig en de groep wordt steeds hechter en hechter.

Die avond weer heerlijk gegeten en omdat er iemand in de groep jarig is hebben ze wat wijn gehaald en dit wordt dan ook lekker genuttigd bij het vuurtje.

De volgende morgen vroeg uit de veren en de wandeling gedaan die gister op de planning stond. Erg mooi en met name de eerste zonnestralen geven het geheel dat stukje extra. Rond het middaguur rijden we richting Alice Springs. Onderweg stoppen we nog bij een kamelenboerderij. We kunnen hier voor 6 dollar een rondje rijden op een kameel. Dit was echt hilarisch, we hebben erg gelachen. We hadden en wat gezette duitse kerel in de groep en die moest op de grootste kameel en dat was echt een groot beest en hoe hij hobbelde en schudde toen de kameel ging rennen, echt geweldig.

We komen rond 6 uur in Alice Springs aan en vanavond hebben we een diner met zijn allen. Het eten is lekker en het feestje na afloop is ook geweldig, we hebben weer erg gelachen.

De volgende morgen hebben we afscheid genomen van Kevin en Catherine, het Ierse stel en gaan we nog even ontbijten met twee meiden uit de groep. Ook daar nemen we na afloop afscheid van. Toch altijd weer even wennen zonder de groep om je heen. Die middag het vliegtuig gepakt naar Cairns en daar zitten we nu weer. Over twee dagen beginnen we met werken. En rond 11 April zitten we weer op het vertrouwde boerderijtje in Alligator Creek.

Vandaag beginnen we met werken en dat zullen we de komende 8 weken ook gaan doen. Als we in Alligator Creek zijn komen alle foto's er op te staan.

Liefs Tsjeard en Jannie

• 02 April 2010 - 10:15

Gelmer & Nienke :

Hey leden,

Lekker werken alvast in het mooie Aussie!

De verhalen inspireren velen waarschijnlijk. Mij in ieder geval...

Hier in Sneek waait mijn oregano bijna de pot uit, verzuipen de eenden van regel & hagel en moet ik mijn biertje drinken in hartje Sneek waar ik dit liever gedaan had aan The Great Ocean Road!

Geniet!

Dikke kus,

Gelmer & Nienke

• 02 April 2010 - 12:22

Arjanne:

Wat een mooi verslag, alsof ik naar een film zit te kijken! Wat heerlijk weer, om te lezen!

• 02 April 2010 - 15:21

Elise:

alsof je zelf even mag beleven hoe het in het mooie australië. Helaas aan het eind van het verhaal toch weer moeten beseffen in het herfstachtige NL te zitten. Wel met een prachtig zonnig weekend Venetië als herinnering! Dus mag niet klagen :D.

Veel succes met werken!!

Liefs, Elise
    ps. dat vroege opstaan, ik doe met jullie mee. nog 3 dagen 5.30 opstaan, dan zitten er 7 dagdiensten gehad.

• 03 April 2010 - 11:25

Melle En Stiena:

Heejj lieverds,

goed om weer wat van jullie te horen en wat een belevenissen toch steeds. Het klinkt allemaal geweldig.
    Succes met het werken de komende 8 weken en we zien uit naar de foto's!!

Liefs Melle en Stiena

• 06 April 2010 - 12:48

Marten:

Ha Tsjeard en Jannie,

Sa te lezen halde jim it der prima fol... Mooi om te lezen dat jim it goed nei jim sin hawwe, geniet der noch mar fan!
    SDS begjint nou einliks it gemis fan dy wer op te pakken Tsjeard, dus kinst neffens my mei in gerust hert werke de kommende tiid.

Juster ha wy hjir ús 1e tentfeest wer han, Aaipop. En wist wat dan sa noflijk is de dei dernei??? UTSLIEPE....

Geniet der fan minsken, we wachte op de foto's en it folgende bericht.

Groetnis,
    Marten