Happy hour en 1 van de 7 wereldwonderen - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Tsjeard en Jannie Halbersma en Bouwma - WaarBenJij.nu Happy hour en 1 van de 7 wereldwonderen - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Tsjeard en Jannie Halbersma en Bouwma - WaarBenJij.nu

Happy hour en 1 van de 7 wereldwonderen

Door: Tsjeard en Jannie

Blijf op de hoogte en volg Tsjeard en Jannie

22 Augustus 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Hey allemaal,

Iedereen weer lekker aan het werk? Allemaal een beetje goede vakantie gehad, de een wat meer regen dan de andere hoorden we. Hier gaat het prima, met ons en met het weer.

De laatste up-date kwam vanuit Laos waar we op weg waren naar de 4 duizend eilanden. Schitterend 4 dagen in de hangmat bij ons hutje gelegen. Valt niet veel over te melden want we hebben niet veel meer gedaan dan liggen,lezen,slapen en eten. Het leventje was daar echt van rustig aan en wat vandaag niet kan doen we morgen wel of liever nog iets later. Na 4 dagen waren wij dat toch ook wel weer een beetje beu en hebben we koers gezet naar Cambodja.

Hier zijn we in 5 verschillende plaatsen geweest en 3 daarvan waren echt de moeite waard. We zijn begonnen in Kratie een leuk stadje maar er gebeurde niet veel. Daarna op naar Phnom Penh de hoofdstad van Cambodja. Een prachtige stad met veel historie. Een van de historische gebeurtneissen is de regeerperiode van de Khmer Rouge. Op 17 april 1975 valt de stad Phnom Penh in handen van de Khmer Rouge. De nieuwe leider wordt Pol Pot en die voert drastische maatregelen. Een crisis ligt aan de voorgrond van dit voorval. Hij wilde alle mensen uit de steden en dorpen vandaan hebben om op het platteland te gaan werken. Tijdens en na dit proces zijn er velen overleden door honger en ziekte. Dit door de gebrekke ruimte en faciliteiten op het platte land en doordat de mensen uit de stad de skills niet meer bezitten om te overleven op het platteland stierven velen al voor de eerste oogst. Pol Pot was een bruut man en zeer extreem in zijn handelswijzen. Velen werden opgepakt en doodgeschoten, redenen liepen uiteen van het spreken van een buitenlandse taal tot het huilen om het verlies van je geliefde tot het dragen van een bril. Een van de trainingen die werd gegeven aan nieuwe recruiten, waaronder ook veel kinderen, was dat hele gezinnen uitgemoord moesten worden als bijvoorbeeld de vader fout was, moest het hele gezin dood. Er zijn soldaten geweest die hun eigen ouders hebben vermoord, of opdracht ertoe hebben gegeven. De soldaten, veelal laaggeschoolden en arbeiders, werden gebrainwasht waardoor ze in staat waren tot zulke daden. Wij zijn naar de executievelden geweest, Killingfields genaamd en dit was zeer indrukwekkend. Je ziet het eigenlijk allemaal gebeuren, het is ook nog zo vers, zo kort geleden. We hebben een guide gehuurd en na 1,5 uur hadden we genoeg gehoord en gezien. Jannie, de fotofreak, heeft hier maar 6 foto's durven en kunnen maken, dit zegt denk ik veel!

Na de killingfields zijn we naar S21, een gevangenis, gegaan waar men eerst terecht kwam nadat men gearresteerd was om vervolgens naar de killingfields te worden getransporteerd. Veel foto's ,verhalen en je kan bijna het bloed nog ruiken op de vloer. Als je hier een ochtend hebt gespendeerd zit je vol en kun je niet veel meer handelen. Wij niet in ieder geval en na zoveel indrukken en verschrikkelijk verhalen zetten we koers naar ons guesthouse. We zijn beide erg oner de indruk van de gebeurtenissen, maar toch ook blij dat we dit hebben gezien. Hierdoor krijg je een beter beeld van wat er gebeurd is in dit land.

Gelukkig is veel ellende achter de rug en kent men in Phnom Penh ook de happy hours. Dit betekent goedkoop biertje drinken aan de boulevard. Dit hebben we dan ook gedaan aan het eind van de middag. De tweede dag in PP hebben we de stad doorgestruind en het paleis bekeken.

Na PP is het tijd voor het strand. Sihanoukville een mooi strandje met veel barretjes en strandstoelen. Als we aankomen regent het pijpestelen en ook de tweede ochtend, maar vanaf dan is het genieten. 4 dagen zon, zee, strand en cocktails. Helaas komt aan alles een eind zo ook aan dit strand. We zijn in ieder geval goed uitgerust voor Siem Reap om daar de tempels van Angkor Wat te bekijken.

DE tempels van Ankgor Wat iets waar we al eeen geruime tijd naar uit hebben gekeken. We hebben in de stad een tuk tuk chauffeur gevonden en na wat onderhandelen zal hij ons drie dagen lang van A naar B brengen. De eerste ochtend staan we 4 uur 's morgens op om de zonsopgang te zien. Helaas is de tuk tuk chauff niet echt een ochtend mens en komt hij een half uur later dan gepland. Toch nog een beetje een zonsopgang gezien en het was ook een beetje bewolkt dus geen ramp. We proberen het de derde dag nog wel een keer. Na de zonsopgang bekijken we enkele grote tempelcomplexen en omdat alles een naampje heeft en er erg veel zijn, zal ik jullie niet vervelen met de namen. De tempels zijn erg indrukwekkend en we spenderen de hele dag tussen de heilige oude gebouwen. Hier er daar stoppen we even voor een hapje en een drankje. Wat opvalt is de grootte van het complex en de verkopers. Veel kinderen die je van alles aan willen smeren. Erg grappig om te zien en Jannie heeft gelukkig haar olifantenhuid aangetrokken en trekt zich er niet veel van aan. Als we 's middags 4 uur weer in ons guesthouse zijn openen we ons verdiende biertje en rusten onze voeten tussen de vissen die ons een massage geven.

De tweede dag beginnen we pas om 12 uur want we willen vandaag de zonsondergang proberen te zien. De tempels vandaag zijn weer geheel anders dan gister. Die van gister waren veel meer voorzien van reliefs en waren erg groot en complex. Deze waren kleiner maar meer gedetailleerd. Sommige erg hoog met steile trapjes. Prachtige uitzichten over de heilige stad. De zonsondergang zien we op een berg vanaf een tempel, helaas is ook de zonsondergang niet super, maar ja het is dan ook regenseizoen. Rond 7'en zet onze chauff ons weer thuis af en we spreken af morgen weer een zonsopgang te proberen.

Derde dag dit keer half vijf de wekker. Vijf uur zitten we weer in de tuk tuk en weer op naar Angkor Wat. Een enthousiaste jongeman vraagt of we willen ontbijten en zo zitten we 10 minuten later ons broodje te smeren bij de waterkant met het uitzicht op de heilige stad. De aanhouder wint en de zonsopgang is dit keer wel erg mooi. Na de zonsopgang 30 kilometer getoektoekt en de vrouwentempel bekeken. Deze is nog zeer goed onderhouden en veel details zijn erg fraai. We zijn hier erg vroeg en voor de drukte van de chinezen in hun busjes uit, heerlijk rustig wat net die laatste dimensie geeft die je nodig hebt. Langzaam maar zeker zetten we koers naar huis na drie dagen tempelen, besluiten we dat het genoeg is. We hebben echt enorm genoten en dit is terecht een van de wonderen van de wereld. Zo groot zo magnifiek, zo historisch,zo machtig, zo heilig en alle tempels hebben hun eigen sfeer, zeer de moeite waard.

Dit is vandaag ons laatste dag in Cambodja. Morgenochtend vroeg zetten we koers naar Thailand. Eerst naar Bangkok en vanuit daar zien we het wel weer. Waarschijnlijk nog en weekje op het strand liggen van Ko Chang.

Het laatste verhaaltje zal waarschijnlijk komen vanuit ons hotel in Bangkok.

tot later,

Liefs,

ons

• 22 Augustus 2010 - 10:57

Gerrit:

Wat vet allemaal. Ook nog een stukje geschiedenis meegekregen, kan me voorstellen dat dat erg indrukwekkend is..Geniet nog even de laatste weekjes! Groetjes van ons

• 22 Augustus 2010 - 14:04

Ydo & Pauliena:

Geniet nog maar volop van deze laaste weken!!!

hoi hoi

• 22 Augustus 2010 - 14:44

Miriam:

Wat super om jullie al die maanden op deze manier te volgen. Jannie; hoop je snel weer op het werk te zien :) Geniet nog even van Thailand. Groetjes Miriam

• 22 Augustus 2010 - 17:28

Elise:

Erg overweldigend zeg!
    Maar daarna een heerlijke massage van de visjes... Waar je hier in NL veel voor zou moeten betalen (bij dr. fish) ;).

Wij hebben ondanks de regen wel genoten van een heerlijk weekend met een leuk feestje!! Nu komt 10-9 snel in zicht. Maar eerst 6 sept. dan komen jullie aan op Nl bodem. Tot snel!!
    xxx

• 22 Augustus 2010 - 18:17

Cees En Femke :

vandaag de walden voor de beker 5-1 opgerold ben je een beetje fit ik wel hoop dat je je gauw bij de selectie voegt gr cees en femke

• 22 Augustus 2010 - 18:50

Sjaak:

Sawadee kap!
    Wat in yndrukken allegeare, he? Wy hieden precies deselfde gefulens by S21 en de killingfields. Angstaanjagend! Ek wy hieden der ek besluten om hielendal gean foto's te meitsjen. Je leare idd oer it verliene fan Cambodja en wy seagen ek hiel dudelik in positieve en foarutsjende halding by de minsken. Dit begriep je better at je witte wat der allegeare yn it ferliene gebeurt is.

Wat in tempels, he? Ek der hieden wy deselfde gefulens! Sa yndrukwekkend en knap hoe se dat allegeare yn die tiid meitsje koeden.

Geniet noch efkes heerlik fan jim leste wieken!

Sjaak

• 23 Augustus 2010 - 10:54

Jentje En Marjan:

He reizigers!

Prachtig die verhalen!

Och wat gaat de tijd toch snel...jullie hebben het nu alweer over de laatste weekjes!

Hier nu regenachtig, dus geniet nog maar even van de zon en warmte, voordat je het weet zit je weer in het koude kikkerlandje!

gr. van ons..

• 23 Augustus 2010 - 16:48

Sietse En Sandra:

Klinkt goed allemaal!
    Geniet er nog maar even van, want over een paar weekjes zitten jullie weer in het herfstachtige Nederland!
    Liefs Sietse en Sandra

• 23 Augustus 2010 - 17:41

Joyce:

Geniet ze nog de laatste weken he!? Wat gaat de tijd toch snel! Geniet er nog van! lfs Joyce

• 23 Augustus 2010 - 19:19

Jetske Tolsma:

Echt leuk om jullie zo het afgelopen jaar te volgen. Heb er altijd wel van genoten, maar het is nu bijna voorbij! Zie je!

• 01 September 2010 - 08:53

Joost En Inge:

Jammer dat het er bijna op zit voor jullie. Wij hebben het afgelopen jaar genoten van jullie verslagen en van de foto's. Maar we vinden het toch ook wel leuk jullie weer eens in levende lijve te zien. Een goede reis terug en tot volgende week maandag

• 01 September 2010 - 18:55

Anita:

Dag Tsjeard en Jannie,
    Volgens mij hebben jullie een heerlijk jaar achter de rug en zouden jullie nog wel een tijd kunnen blijven. Helaas zit het er bijna op maar vinden jullie het vast prettig om iedereen weer in de armen te sluiten hier in het voor jullie koude Nederland.
    Hier vanaf het Hofke wordt jullie avontuur in het klein voortgezet door Joke Oppedijk en haar vriendin en volgen we hen ook op de voet op deze zelfde manier. Zij zijn een maand Australie aan het doorkruizen.
    Ik heb erg genoten van jullie verhalen en vooral mooie foto's en hoop dat Jannie het een keer in levende lijve komt vertellen op It Hofke.
    Alvast wel thuis en misschien tot gauw.!!!
    Groeten Anita Jansen van der Sligte

• 02 September 2010 - 09:38

Rika & Peter:

Hallo, T & J erg leuk verslag en nu op naar Hûs
    We zijn blij dat jullie het zo naar de zin hebben (gehad) en hebben en zijn evenzo blij dat jullie nu weer "thuis" komen we wensen jullie een prettige vlucht en SEE YOU. ps. Als Bolswarders willen we jullie nog ff meedelen dat "WIJ"de Freulepartij hebben gewonnen!!