Verkeerschaos in Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Tsjeard en Jannie Halbersma en Bouwma - WaarBenJij.nu Verkeerschaos in Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Tsjeard en Jannie Halbersma en Bouwma - WaarBenJij.nu

Verkeerschaos in Laos

Door: Tsjeard en Jannie

Blijf op de hoogte en volg Tsjeard en Jannie

31 Juli 2010 | Laos, Vientiane

Hey allemaal,

Hoe bevalt het om vakantie te hebben? Wij vermaken ons nog goed ondanks wij al bijna 10 maanden vakantie hebben.

Het is weer tijd voor een update en dit keer vanuit Pakse in Laos! Ons laatste update was vanuit Chang Mai voordat we ons ritje op de olifanten gingen maken.........

Iets waar we beide erg naar uit hadden gekeken was het rijden op olifanten door de jungle rondom Chiang Mai. Het was ook echt geweldig om een keer mee te maken. Op zo'n kolosaal beest en over heuvels en door de jungle echt gaaf. Maar voordat we op de olifanten konden rijden hebben we eerst een jungletochtje gemaakt, door de prachtige flora en fauna en de adembenemde rijstvelden. We eindigen onze tocht in een Hill Tribe Village. Dit is de andere kant van het land waar we in reizen, de confrontatie met de eenvoud en de armoede waar de mensen hier in leven en dan worden de mensen die in deze Hill tribe villages leven ook soms nog onderhouden door familieleden die in de stad leven en werken. De hutjes zijn heel erg klein en primitief en als het regent, wat het in enorme eenheden doet, blijft er bijna niks droog. Een klein bedje waar de hele familie met elkaar in ligt. En toch is men tevreden met hetgeen wat ze hebben, je ziet de blijdschap en vrolijkheid bij de kinderen en de geaccepteerde gelukkigheid van de ouderen. Na de indrukwekkende beelden van de hutjes etc gaan we op naar een waterval, erg mooi en lekker gezwommen!! Na de inspanning tijd voor ontspanning (eten). We lunchen met zijn allen ergens langs de weg en dan op naar de olifanten. Kolosaal, prachtig, dik, lui, hongerig, mooi allemaal waar en passend bij de olifanten. We kopen een pakketje suikerriet en Jannie springt in het bakje en ik spring op de nek en gaan met die banaan. Na 200 meter hebben we de olifant al zijn eten al gegeven want we willen hem niet kwaad maken, zo'n slurf is toch lang en sterk en komt hard aan!

Maar onze trouwe viervoeter vermaakt zich prima en na een tijdje wordt Jannie chauffeur en hobbellen we rustig ons weg door de jungle. Ongeveer een uur later komen we weer bij het beginpunt. Super echt prachtig om dit eens te doen en om zo dichtbij zoiets grootst en sterk te kunnen zijn!!!

Na Chang Mai zijn we de grens naar Laos over gestoken. En we eidigen in Vang Vieng. Hier hebben we eerst even twee dagen niks gedaan en op de derde dag is het tijd om te tuben!!! Je springt in een grote binnenband van een trekker de stromende rivier in en je hopt van bar naar bar!! Het mafste en leukste wat we ooit hebben gedaan! We zijn samen met twee australiers opgetrokken en we waren elkaar al bijna kwijt bij de 1e bar. Het principe van deze activiteit is dat je de stroming zijn werk laat doen om je weer terug in het dorpje af te zetten. We zijn eerst met een Tuk Tuk buiten het dorpje gedumpt en vervolgens zijn we het koude water in gesprongen. Dan zijn er op een traject van 2 km ongeveer 15 barretjes waar je een biertje of iets dergelijks kunt nuttigen. De mensen van de bar gooien een stuk touw naar je toe en trekken je op het droge en hop je bent in de open air bar!!! We hebben op deze dag 5 barretjes gezien en de biertjes en de whisky gingen er prima in. We zijn 's ochtends elf uur begonnen en 's avonds 7 uur waren we weer terug. Daarna nog even wat gegeten met onze Australiese drinkmaatjes en toen was het tijd om het bedje op te zoeken.

Vanuit Vang Vieng zijn we naar Luang Prabang gegaan. Een op papier 6 uur durende rit. Totdat ergens halverwege een Laotiaanse chauffeur besloot de boel te blokkeren en de rit koste hierdoor geen 6 maar 18 uur in totaal. WAt een chaos, niemand doet wat en de biertjes en de rijst komen uit de tas en men vind het wel prima. We komen uiteindelijk nadat een kraan de vrachtwagen los heeft gettokken om 4 uur 's nachts aan in Luang Prabang. De stad is wel zeer zeker de moeite waard en ook de waterval was indrukwekkend. Dit is een van de weinige watervallen die je helemaal van bovenaf kunt bekijken. Het was een flinke klim maar zeer de moeite waard. Op de weg terug van Luang Prabang naar Vang Vieng, duurde dezelfde rit 8 uurtjes ging dus een stuk beter.

Nu zitten we dus in Pakse en morgen gaan we naar de 4 duizend eilandjes. Weer een beetje op het strand liggen en het zonnetje opzoeken. Daarna gaan we op naar Cambodja, vanuit daar zullen we weer een update geven.

groetjes,

Ons

• 31 Juli 2010 - 07:27

Melle En Stiena:

Zo, kunnen wij eens de eerste reactie zetten.
    Lijkt ons leuk zo'n ritje op de olifant, geweldig!!
    Tuben hebben wij in Amerika gedaan, dan alleen zonder de barretjes, en toen was het al ontzettend leuk!!

Geniet er nog maar even van!!

• 31 Juli 2010 - 07:37

Elise:

Mooi hoor om vanaf zo'n overweldigende olifant het land te mogen bewonderen... Wij zien er ook erg naar uit, nog maar 2 maanden wachten...
    Whaha tuben.... super hoor!! Die foto's wil ik wel eens zien als die er zijn... ;)

Veel plezier op de 4 duizend eilandjes en in Cambodja!! Voor je het weet vertrekt jullie vliegtuig naar NL! Geniet er van!

• 31 Juli 2010 - 10:35

Gera:

Wauw...

• 31 Juli 2010 - 17:45

Arendje:

dat ik reageren mag op dit reisverslag is een cadeautje jullie vermaken je wel geweldig met mij gaat het ook goed geniet nog maar lekker doeiiiivanuit winsum

• 02 Augustus 2010 - 18:39

Gelmer En Nienke Van Noord:

Hey,

Wanneer houwe jim es op met reizen! Ut is toch neit best juh!? Heyo!?

Geniet nog even jongens!

Dikke X

Gelmer en Nienke

• 03 Augustus 2010 - 15:07

Mr & Mrs Van Leeuwen:

Leuk san Laotiaanse kroegentocht, dat lieket my ek wol wat. Misskien wol leuk foar myn frijgeselledei....
    4000 eilannen, dan binne jim fourt net thús, at jim oeral efkes sjoche ;) In soart plezier yn it oh sa moaie en foaral freonlike Cambodja!

Geniet der fan!

Sjaak en Marij

• 05 Augustus 2010 - 20:12

Gelmer :

Hey leden,

Even wat anders...

Hebben jullie al woonruimte als jullie weer terug zijn? Mijn broer gaat zijn huis verhuren namelijk (wwarschijnlijk inclusief inboedel). Ik weet nog hoe moeilijk het was om weer een huisje te krijgen toen wij terug kwamen.

Apartement staat in Sneek by the way.

Mocht je meer willen weten dan moet je even mailen/bellen.

x

Gelmer

• 09 Augustus 2010 - 01:10

Ydo & Pauliena:

Weer een hele andere wereld waar jullie nu verblijven. We krijgen van jullie verslagen een goede indruk hoe het er in die landen aan toe gaat.
    Ook wij genieten nu van onze vakantie. Wij zitten momenteel in Canada.

Een hele fijne trip naar Cambodja toegewenst!

• 09 Augustus 2010 - 20:31

Gerrit:

Dat tuben lijkt mij ook wel wat! Wij zijn gister terug gekomen uit Frankrijk, fantastische vakantie gehad, maar die verhalen hoor je nog wel! Tot snel vriend.