Tasmanie - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Tsjeard en Jannie Halbersma en Bouwma - WaarBenJij.nu Tasmanie - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Tsjeard en Jannie Halbersma en Bouwma - WaarBenJij.nu

Tasmanie

Door: Tsjeard en Jannie

Blijf op de hoogte en volg Tsjeard en Jannie

17 Maart 2010 | Australië, Melbourne

Hallo Allemaal,

We zijn weer terug in het voor ons inmiddels vertrouwde Australie. Op dit moment zitten we in Melbourne en over twee dagen gaan we op een 9-daagse tour om het laatste reisgedeelte te doen, voorlopig.
Maar daarover later meer, eerst even twee weken terug in de tijd, onze avonturen op Tasmanie.

In december vorig jaar hebben we gewwoofd bij een vrouw, waar we ook de kerst hebben gevierd. Deze vrouw heeft een vriendin in Hobart (de hoofdstad van Tasmanie) waar we de eerste week hebben gewerkt. Deze vrouw heeft een druk werkbestaan en tuinieren is nog niet haar grootste hobby. Wij hebben haar een handje geholpen en de tuin voor haar opgeknapt. Allereerst hebben we alles eruit gesloopt en gesnoeid wat ze niet wilde houden en toen de nieuwe aanwinsten gepland. De tuin is erg opgeknapt en de foto's van voor en na ons werk zullen we binnenkort plaatsen.

De tweede week hebben we een auto gehuurd om daarmee vervolgens in een week tijd zowat 1900 km mee te rijden. In verband met de centjes en de tijd hebben we ervoor gekozen om een kortere tijd een auto te huren. We hebben een mooi rondje gereden over het eiland vanuit Hobart naar het noordwesten en via het noordoosten weer naar benenden. Het was erg fijn om eens een auto ter beschikking te hebben en gewoon overal heen te rijden waar je wilt. We hebben prachtige wandelingen gemaakt waarvan de 4 uur durende in het Frechynet National Park absoluut het hoogtepunt was. Prachtige baaien, mooie witte stranden en helder water, reusachtige schelpen, prachtige uitzichten en heerlijke wandelpaden. Met de conditie zit het nog wel goed, want er stonden 5 uur voor de wandeling en wij waren met pauzes en al in 4 uur weer terug.

Ook de wandeling op The Nut op het noroderlijke gedeelte van het eiland was erg fraai. Het waaide hier erg hard maar je had een schitterend uitzicht over de bergen en de stranden.

Voor Jannie was waarschijnlijk ons bezoekje aan een natuurpark het hoogtepunt. Hier hebben we de Tasmaanse duivel gezien!! Een grappig beestje met erg veel lawaai. We hadden al veel dieren gezien maar deze lagen meestal in onnatuurlijke houdingen langs de weg.

Qua slapen ging het ook allemaal een beetje anders, normaal slapen we met meerder backpackers op een kamer nu hadden we telkens een kamer voor ons alleen, soms met tv en soms heel basic maar wel mooi.

Na zes dagen touren en veel indrukken zijn we de laatste twee dagen weer bij Kevin en Karena geweest. De laatste dag hebben we nog een beetje rondgereden in de buurt van Hobart en toen moesten we de tassen alweer reisklaar maken. De
laatste avond heeft Karena voor ons nog een afscheidsdiner gemaakt, heerlijk! We hebben bij haar trouwens telkens heerlijk gezond gegeten en gezellig geborreld tijdens het eten en daarna.We hebben het als backpackers erg zwaar!!!

Op maandagochtend 8 uur hebben we het vliegtuig weer gepakt naar Melbourne. Hier hadden we enkele dingen te regelen. We wilden onze vlucht omzetten. We vliegen vanuit Perth naar Indonesie, alleen we gaan straks 8 weken werken in Townsville en we wilden de vlucht omzetten naar Cairns. Helaas zijn ze niet erg zuinig met de belastingen etc. dus omzetten is een dure grap. We vliegen nu maar van Cairns naar Perth en dan enkele dagen later naar Jakarta.

We zitten dus nu in Melbourne en hebben gister een regeldag gehad.
We hadden de volgende route en plannen in ons hoofd toen we die ochtend naar de bibliotheek gingen:

Great Ocean Road 7 dagen auto huren en dan doorrijden naar Adelaide. Vanuit Adelaide de trein pakken naar Alice Springs. Vanuit Alice Springs een trip boeken naar Ayers Rock etc. dan weer terug naar Alcie springs om de trein naar Darwin te nemen. Hier nog enkele dagen blijven en dan naar Townsville vliegen.

In de bibliotheek zijn we hier mee gestart alleen de dollars vlogen ons om de oren en omdat we nu al 5,5 maand niks hebben verdiend komt de bodem van de geldput in zicht. De opties die we hebben bekeken waren allemaal te duur. Een beetje teleurgesteld naar een reisbureau gegaan om daar eens navraag te doen. 15 minuten later en enkele eurootjes lichter stonden we buiten en is alles ineens anders. We gaan een 9 daagse tour doen waarin we de Great ocean Road gaan doen, 1 vrije dag om Adelaide te bekijken, 1 dag een wijntour en dan zes dagen voor Ayers rock en andere gedeelten ten noorden van Adelaide. Hier zit alles bij in, eten, drinken, accomodatie, de dingen die we graag wilden bekijken plus nog extra dingen en dan staan we eind maart in Alice springs. Hierdoor hebben we ons veel geld en geregel bespaard!!! Het enige nadeel is dat we nu nog zo'n 11 dagen reizen tegoed hebben in Australie en dan gaan we aan het werk. We hebben inmiddels contact gehad met onze vrienden waar we eerst hebben gewwoofd in november vorig jaar en we kunnen lekker veel werken en het bedrijf staat net aan het begin van enkele grote veranderingen en uitbreidingen, een interessante tijd komt eraan.

Zodra we weer wat foto's hebben geselecteerd zullen we deze ASAP toevoegen.

Leafs

Tsjeard en Jannie

• 17 Maart 2010 - 07:44

Elise:

Leuke avonturen beleefd in Tasmanië. En hoogtepunt het natuurpark met de tasmaanse duivel. Was het een wilde of een tamme tasmaanse duivel? ;)

En druk aan het tuinieren geweest. Leuk hoor!! Als jullie over een jaar nog geen werk hebben, kunnen jullie altijd nog een eigen hoveniersbedrijf beginnen!

Wat een gedoe om je ticket te kunnen omzetten, maar zo te lezen hebben jullie een goede oplossing door zo'n 9 daagse toer te doen. Klinkt goed!! Have fun voor jullie weer aan het werk gaan!!

Ohja misschien kunnen jullie een klein beetje zon deze kant op sturen. Die is hier nog vrij weinig te zien!

Liefs, Elise

• 17 Maart 2010 - 07:53

Marij:

He hoi!

Wer mooie verhalen! Bin erg beneid nei de foto's fan Tasmanie. At jim werom komme en jim ha nog gjin wurk mei jim wol bij us yn de tun oan it wurk ;)
    Hjir us eerste dei foarjier! En moan sil ut nog mooier wurre, san 12 graden!!! Geniet fan jim toer en succes wer te wurkjen dernei!

Tut Marij

• 17 Maart 2010 - 08:05

Gelmer & Nienke:

Hey,

De great ocean road is echt helemaal de shit! Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Geniet leden!

x

Gelmer en Nienke

• 17 Maart 2010 - 12:06

Jem:

Hey hallo!
    klink allemaal weer erg goed! Zo zie je maar dat je alles van te voren kunnen plannen en dan toch wordt het anders. Nog bedankt voor jullie dolfijnen kaartje!! En JA ik vind ze nog steeds erg leuk! hihi goed onthouden :P

• 19 Maart 2010 - 20:24

Bianca /ex Collega :

Wat maken jullie een hoop mee zeg!! Veel plezier nog verder, ik volg met volle enthousiasme jullie verhalen!!

• 20 Maart 2010 - 12:48

Gera:

Leuk om over jullie belevenissen te lezen! En wat een geweldige foto's!! Echt super!

Liefs Gera

• 22 Maart 2010 - 15:12

Jurjen En Korrie:

wat een belevenissen allemaal. klinkt geweldig! inmiddels hebben we hier de eerste lente-dagen ook al te pakken, en konden al even lekker in het zonnetje zitten. jullie veel plezier verder, geniet ervan!!

• 22 Maart 2010 - 19:33

Jelle Jan En Mariska:

Hey wereldreizigers!

Onze tuin staat ook tot jullie beschikking; en als jullie ons nieuwe tuinhuisje opbouwen mogen jullie daar wel in slapen samen met de fietsen ;-) Heel veel plezier nog!!