Op naar het Noordereiland - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Tsjeard en Jannie Halbersma en Bouwma - WaarBenJij.nu Op naar het Noordereiland - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Tsjeard en Jannie Halbersma en Bouwma - WaarBenJij.nu

Op naar het Noordereiland

Door: Tsjeard, Jannie,Hessel en Ida

Blijf op de hoogte en volg Tsjeard en Jannie

12 Februari 2010 | Nieuw Zeeland, Picton

Lieve lezers,

We hebben net weer een bericht ontvangen dat er weer een nieuwe lading sneeuw is geland bij jullie, lekker he!!!

Bij ons was vanochtend en nu nog steeds de zon weer aanwezig. In de tussentijd hebben we alleen wel een mooi buitje gehad, doet de tuintjes goed!!

We hebben onderhand weer de nodige avonturen beleefd en zullen deze weer kort voor jullie omschrijven. Zoals in het vorige stukje omschreven stonden de Fjords nu op het programma. Vanuit Te Anau is het ongeveer 120 kilometer rijden naar Milford Sound. Vanuit dit plekje, waar verder niemand woont alle bedrijvigheid zit hem in de toeristen, hebben we een boottocht gemaakt. Tussen de prachtige fjorden en met gratis koffie aan boord!!!

Het was een prachtige boottocht met als hoogtepunt enkele Botlenose Dolphins die ons kwamen verwelkomen, een prachtig gezicht de levendigheid van de beestjes. Op de weg terug hebben we nog zowat in / onder een waterval gestaan, erg koud maar wel indrukwekkend!! Tientallen foto's en schitterende indrukken verder staan we weer aan wal. We besluiten weer terug te rijden naar de camping waar we ook de afgelopen nacht hebben geslapen.

Tussen de bedrijven door merken we dat de camper wel meer kuren begint te vertonen, maar zolang het rijdt gaat het goed!

De volgende ochtend vroeg vertrokken voor een grote rit naar Queenstown. De problemen van de camper bevallen ons niet en omdat we langs een service punt rijden besluiten we in queenstown eens wat navraag te doen. In Queenstown op naar het servicepunt, gevestigd op het vliegveld aldaar. Hier worden we doorgestuurd naar een garage die het wel zal verhelpen. Okidoki, op naar de garage, een oudere man met wat bijzondere trekjes zal ons uit de brand helpen. Hessel en Ida gaan mee voor een testritje om te kijken welke problemen zich voordoen. Dit ritje was net lang genoeg want als hij terug komt rijden slaat de camper uit en komt het probleem na een briljante mondelinge uitleg van Hessel ook in de praktijk aan het licht. De man sleutelt wat aan de camper en stuurt ons onderweg met de woorden: you'll be allright!!!

Wij vervolgen met in ons achterhoofd deze gerustellende woorden met een goed gevoel ons weg naar de stad. We hebben de stad even bekeken en zijn toen op weg gegaan naar Arrowtown voor ons campingspot. Na lang zoeken uiteindelijk een plekkie gevonden.

Het is zover......... de camper houdt er mee op! Er is niks meer mee te beginnen, hij start niet meer. Hier komen we de volgende dag achter. Jannie belt met de plaatselijke ANWB en wij wachten al ontbijtend op ons held die ons weer op weg moet helpen. Hij weet ons al snel te melden dat dit hem niet meer gaat worden en dat we naar de dichtbijzijnde garage zullen worden gesleept. Rients je mag drie keer raden welk trots merk ons camper draagt, juist : Ford Ford dat binne geen auto's praet mie der niet fan!!! De man van de ANWB heeft ons erg goed geholpen en ons bij het servicepunt afgezet. We krijgen een nieuwe camper en dus staan we enkele uren later onze spullen over te hevelen. Eind goed al goed, deze FORD doet het wel naar behoren en dus hebben we een goede camper voor de laatste drie weken.

Op dit moment zitten we in Picton en morgen gaan we over met de Ferry naar het Noordereiland. Op het Zuidereiland hebben we in Kaikoura nog een van onze hoogtepunten beleefd. We zijn op een 2,5 uur durende Whalewathing gegaan, met de hoop om er een of twee te spotten. We hebben minimaal 8 gigantische Spermwhales gezien. Ze komen ongeveer 5 tot 10 minuten bovenwater om adem te halen en vervolgens weer 3 kilometer diep te zakken voor voedsel. Erg indrukwekkend om te zien. Voordat we het in de gaten hebben zitten we vervolgens tussen meer dan duizend dolfijnen.We weten niet waar we eerst en laatst moeten kijken. Ze springen,spelen, ravotten en maken een fantastisch geluid. Dit hebben we nog nooit meegemaakt erg mooi.

Helaas zit het avontuur op het zuidereiland er voor ons weer op.
We hebben enorm genoten van al het moois wat dit eiland te bieden heeft. Als je een rit maakt kom je in totaal verschillende werelden terecht. Het heeft ons allemaal in positieve zin verrast. De natuur is overweldigend en ook de dieren die we hebben gezien waren erg bijzonder en indrukwekkend.

Net zoals altijd beloven we de foto's zo snel mogelijk te plaatsen, sorry visser!!

liefs ons,

P.S Janny en Rienk PAS OP HE!!!!

• 12 Februari 2010 - 09:41

Haitsma:

He Halbersma!

Hoe ist der? Mooi dat jim et sa mooi heffe der!

Hjearde yn de wandelgangen dast do volgend jier bij Easterlittens foutbaljen giest....dat kin net no we heffe nog wol een goeie back nedig!

Hiel folle plezier der nog en groeten oan de vrouw!

Groetnis

• 12 Februari 2010 - 10:07

Arjanne:

Heee genieters!

Wat maken jullie mooie dingen mee zeg. Die walvissen en dolfijnen dat is toch geweldig! Dat hebben we hier niet in Easterwierrum hoor :)
    Wel sneeuw, ijzige wind en ook een beetje zon.
    Ik wacht de foto's af... ;)

Leafs Arjanne

• 12 Februari 2010 - 18:11

Sietze:

Hee Luitjes

jullie genieten er maar van! wij verbijven nog wel even in dit kikkerlandje. fijn dat jullie het zo mooi hebben. hoop dat het nog mooier voor jullie gaat worden. ons zoontje komt nu een weekje thuis dus wij hebben het er maar weer druk mee. doe de groeten aan de oudjes als je deze nog niet kwijt bent geraakt :) ;)

groetje van de tuinhofjes

• 13 Februari 2010 - 10:09

Gerrit & Idris:

Wij hebben ook net een Ford gekocht........
    Midje!

• 13 Februari 2010 - 11:54

Anneke En Yeb:

Hessel en Ida wat zien en beleven jullie daar al veel!
    Kijk al uit naar al jullie verhalen en foto's
    Onze trip naar Bali is niet doorgegaan; dinsdagavond ervoor in het ziekenhuis terechtgekomen met een alvleesklierontsteking; een grote teleurstelling!!
    wij "genieten" nu dan maar van een echte hollandse winter?!!

• 16 Februari 2010 - 12:07

Visser:

alles giet kapot wer Tsjeard oan sit as ien komt.... dus dizze FORD sil der straks ek wol wer mei ophalde.

Hoekstra, Sjaak en lieftallige broer en sus ha ek oan it ravotten west. Dit hat Klaziena dan wer positief verrast. Ik bin wer heerliik foar lul setten foar myn skeanalders. Se witte no eindeliik wie ik bin...Der binne moaie foto's presenteert ek de foto's fan le grand tour de Rien.

Gean die "spermwhales" allinich nei beneden om te iten.....;

Hessel en Ida: we binne erch benijd hoe Tsjeard en Jannie der ut sjoche (tenminste at se der noch wat utsjoche...) mar dan hoeve we gean "spelende springende en ravottende" foto's fan harren.

Groetnis Visser

• 16 Februari 2010 - 14:43

Petroh Pikoh:

Dacht ik het niet, als hessel er bij is gaat er altijd van alles mis,maar ja, als hij er niet bij is gebeuren er ook altijd de vreselijkste dingen op zijn werk.
    Maar eh, zo te zien aan de foto`s hebben julie het nog al naar de zin en beleven julie nog al wat.Geweldig,wat een avontuur.Hier in friesland nog steeds een beetje winter overdag 0 en s`nachts 4 graadjes vorst.

Ik wil wel es een foto`tje zien van hessel, als ie in de camper zit te sturen.
    Nog een fijne tijd toegewenst op jullie wereld reis, groetjes ook van anneke en alle collega`s van hessel.

Piet.

• 16 Februari 2010 - 15:29

Jentje En Marjan:

He Wereldreizigers,

Fantastische avonturen..
    Heerlijk om te lezen en om jullie te volgen natuurlijk!

Ook erg gaaf, dat Hessel en Ida een kijkje nemen in jullie wereld. Dat is voor later erg leuk, herinneringen ophalen.

Hier inderdaad koud, maar de temperaturen gaan langzaam wat omhoog..Hopelijk worden deze niet zo hoog als bij jullie!!

Veel plezier en vooral geniet ze...

Wij blijven jullie volgen.

groetjes..

• 17 Februari 2010 - 20:14

Elise:

komen die foto's via china naar rusland naar amerika en australië op het internet?? ben toch wel heel nieuwsgierig!! :D

• 18 Februari 2010 - 11:54

Paul:

Ik meende dat Hessel zo handig is....
    Ik kijk nu al uit naar de verhalen die gaan komen

• 05 Maart 2010 - 20:05

Martin En Ytsje:

Hoi Tseard en Jannie, wat sjogge jimme folle moois. Skitterende foto's. Wat is Ny-Seelân ek in mooi lân! Leuk dat Jannie har âlders ek mei genietsje! Gesellich!

It giet jimme goed!

groetnis fan út Kûbaard, Martin en Ytsje.